Snapchat, de investering waard?


CFD's zijn complexe instrumenten en brengen, vanwege het gebruik van hefbomen, een hoog risico met zich mee dat u geld verliest. Van alle particuliere beleggers verliest 65% tot 89% geld bij het handelen in CFD's. Ga na of u begrijpt hoe CFD's werken en overweeg of u zich het hoge risico op verlies van uw geld kunt veroorloven.

Handelen brengt risico's met zich mee. Zet niet meer kapitaal op het spel dan u bereid bent te verliezen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. Deze inhoud is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden en is geen beleggingsadvies.

Snapchat, het gele logo met het witte spook. Vraag aan iedere tiener wat Snapchat is en je krijgt gegarandeerd een antwoord op je vraag. Snapchat is het sociale netwerk waarop je foto's en video's kan plaatsen die vervolgens 24 uur zichtbaar blijven voor je vrienden. Enorm populair onder jongeren. Vooral omdat je foto niet bewaard blijft zoals bij andere sociale netwerken als Facebook. De app voor op je smartphone werd ontwikkeld in 2011 en kende een gigantisch succes. In een mum van tijd werd de app enkele miljoenen keren gedownload. Het werd zelfs zo populair dat in 2013, na amper 2 jaar tijd, Google en grote broer Facebook een bod uitbrachten op Snap (het moederbedrijf achter Snapchat), van maar liefst 3 miljard dollar. Snap weigerde tot tweemaal toe.

Beursgang

In maart 2017 besloot Snap om naar de beurs te trekken. Dit bleek toen een fantastische zet. De vraag naar aandelen was op dat moment maar liefst twaalf maal zo groot als het aanbod. Wat vreemd was voor een bedrijf dat tot dan toe nog geen cent had opgebracht.

Daarmee komen we ook meteen bij de reden waarom de aandelen van Snapchat zo gewild waren. Het bedrijf had nog nooit winst opgeleverd, maar grensde aan een ongekende populariteit. Na de eerste beursdag bleek het bedrijf dan ook 35 miljard euro waard te zijn.

Keerzijde van de medaille

Maar elk succesverhaal heeft ook zijn keerzijde. Sinds de beursgang is het aandeel alleen nog maar gedaald. Tegenwoordig krijgt Snapchat ook heel wat concurrentie van Facebook en het enorm populaire Instagram (sinds 2012 ook eigendom van Facebook) te verwerken. Ook zij proberen om de jongerenmarkt naar zich toe te trekken. De geschiedenis leert ons echter dat als meerdere technologiebedrijven in dezelfde vijver vissen er meestal maar één overblijft.

Is de bodem al bereikt?

De vraag is natuurlijk: Hoever kan het aandeel nog zakken? Aandelen die op een laag punt staan zijn natuurlijk interessante aandelen voor beleggers. We moeten ons afvragen of Snap al wel degelijk zijn dieptepunt heeft bereikt of nog verder kan zakken.

Vergelijkbare bedrijven

Vergelijken we Snap echter met andere Amerikaanse technologische bedrijven dan merken we een patroon. Ook Facebook en Twitter verloren heel wat van hun waarde kort na de eerste beursdagen. Er moet wel opgemerkt worden dat het waardeverlies van Facebook ondertussen al lang hersteld is en Twitteraandelen de laatste 2 jaar ook terug gestegen zijn. Die progressie is voorlopig bij Snap nog niet te merken.