Over Heineken


CFD's zijn complexe instrumenten en brengen, vanwege het gebruik van hefbomen, een hoog risico met zich mee dat u geld verliest. Van alle particuliere beleggers verliest 65% tot 89% geld bij het handelen in CFD's. Ga na of u begrijpt hoe CFD's werken en overweeg of u zich het hoge risico op verlies van uw geld kunt veroorloven.

Handelen brengt risico's met zich mee. Zet niet meer kapitaal op het spel dan u bereid bent te verliezen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. Deze inhoud is alleen bedoeld voor educatieve doeleinden en is geen beleggingsadvies.

Zou ik aandelen in Heineken moeten hebben?

Heineken is een van de bekendste export-merken van Nederland en werd in 1864 opgericht door Gerard Adriaan Heineken in Amsterdam. Vandaag de dag heeft Heineken 165 brouwerijen in meer dan 70 landen over de hele wereld en produceert 250 soorten regionale, lokale, internationale en speciaalbieren en -cider. Heineken is een grote speler, dus is het verstandig om aandelen in Heineken te hebben?

Heineken in Zuid-Oost Azië

Volgens Heinekens president van de Azië/Pacific-regio Frans Eusman, is verdere groei voor Heineken voor een groot deel afhankelijk van de (Zuid-Oost) Aziatische markt. De Aziatische biermarkt groeit elk jaar opnieuw met veelbelovende cijfers, terwijl de groeicijfers in Europa wat stabieler blijven. Alhoewel Heineken al tientallen jaren een geliefd biermerk in Azië is, zette Heineken in 2012 pas echt voeten aan de grond toen hij Asia Pacific Breweries overnam. Na een strijd met Thailands grootste bierbrouwerij Thai Beverage kreeg Heineken uiteindelijk Asia Pacific Breweries in handen. Asia Pacific Breweries is producent van Tiger beer, een van de meest prominente biermerken in Zuidoost-Azië. Ondanks de focus op Azië, groeide het volume van Heinekens productie vorig jaar overal met gemiddeld 4,5%, behalve in de Azië/Pacific-regio. Waarom zou Heineken zich toch hierop willen concentreren? Heineken ziet kansen in de minder-ontwikkelde rurale gebieden binnen Azië/Pacific-regio. Zo heeft Heineken in Myanmar een joint-venture fabriek geopend in 2015, waar nu naast het lokale bier Regal Seven ook Heineken wordt geproduceerd. Door zich te focussen op rurale gebieden, wist Heineken in dit land binnen 2 jaar het marktaandeel met 10% te vergroten. Heineken is verder ook van plan om een nieuwe fabriek te openen in Oost-Timor.

Heineken in de rest van de wereld en in de toekomst

Hoe doet Heineken het eigenlijk in de rest van de wereld? Zoals eerder verteld, groeide Heineken vorig jaar gemiddeld met 4,5% en in Zuid-Afrika, Brazilië, Mexico, Rusland en Roemenië was de groei zelfs 10% of meer. In Europa heeft Heineken met het introduceren van Heineken 0.0 (alcoholvrij bier) zichzelf weten versterken. Toch heeft Heineken te maken met veel concurrentie, met name in Azië. In China ('s werelds grootste biermarkt) was er bijvoorbeeld voor Heineken een negatieve groei vorig jaar. Chinese bierproducenten zoals China Resources Snow Breweries en Tsingtao Brewery maken het Heineken erg moeilijk om te aarden in dit land. Vandaar dat de strategie waarschijnlijk erop gericht is om de markt te veroveren in andere delen van het Aziatische continent, want Heineken wil graag een duurzaam onderdeel van de Aziatische biermarkt zijn en blijven. Heineken heeft veel geïnvesteerd in Azië, omdat zij geloven dat in deze regio nog veel te halen valt. De groei in Europa is immers stabiel, maar met veel investeringen hoopt Heineken de Aziatische markt verder te veroveren. Of dit gaat lukken, blijft onzeker maar Heinekens CEO Jean-François van Boxmeer blijft positief en wil zich focussen op premiumsation-strategie, gecombineerd met inkomsten- en kostmanagement-initiatieven. Is het dus verstandig om aandelen in Heineken te hebben? Heineken blijft nog steeds een van de bekendste biermerken en een van de grootste bierbrouwerijen ter wereld. Door regelmatige sponsoring van bijvoorbeeld grote sportevenementen, zal dit wel voorlopig blijven. Of de koers van de aandelen in de toekomst veel zullen stijgen, hangt voor een groot gedeelte af van de Aziatische markt. Heineken gelooft zelf in elk geval wel dat hij hier succesvol zal zijn, want anders zouden zij niet zoveel investeren in de Azië/Pacific-regio. In het 'ergste' geval zal Heineken stabiel blijven, net als de groei in Europa.